Sunday, March 15, 2015

DOUBLE DUALISME ZOROASTRIANISME


Dilihat salah satu ciri penting di dalam agama Majusi ini adalah Dualisme Ganda Dua atau "Double Dualisme"...

Di dalam agama Majusi, pilihan merupakan konsep etika yang penting dalam agama Majusi... Di dalam kitab Gatha, terdapat dua jenis Roh Primordial (paling awal) yang dikategorikan kepada dua iaitu Keunggulan dan Kejahatan telah membuat pilihan mereka dengan menetapkan Kehidupan dan Bukan Kehidupan... Di akhirnya mereka memutuskan bahawa kewujudan dan kehidupan yang paling buruk merupakan pengikut Dusta dan manakala kehidupan roh yang baik (Manah) adalah pengikut kebenaran... Di sini pemilihan berlaku di mana pengikut Druj (kejahatan) memilih perbuatan yang buruk manakala pengikut Fravashi (paling suci) memilih Kebenaran dan memuaskan Ahura Mazda dengan perbuatan yang baik... Maka di sini kebaikan dan kejahatan dikaitkan dengan pilihan etika sama ada untuk memilih kebaikan ataupun kejahatan... Ini adalah dualisme yang pertama...

Dualisme yang kedua bukanlah cenderung ke arah pilihan namun lebih kepada sifat di antara Menok (Ghaib, Samawi) dan Getik (Nyata, Duniawi)... Tuhan menurut agama Majusi dikatakan mencipta alam duniawi ini untuk bertujuan mempertahankan dan melindungi alam samawi yang merupakan akarnya (bun)... Huraian Getik dan Menok ini dijelaskan di kitab Shikand Gumanik Vichar dengan membezakan dengan jelas di antara Getik dan Menok iaitu :

"Getik merupakan buah (bar) menok, menok ialah akarnya (bun)... Hakikat bahawa getik ialah buah dan menok ialah akarnya menjadi jelas apabila seseorang itu memikirkan bahawa setiap benda yang nyata dan dapat dirasai melalui alam keghaiban kepada kenyataan. Memang telah diketahui umum bahawa manusia dan makhluk lain yang nyata dan dapat dirasai datang daripada menok yang ghaib dan tidak dapat dirasai; demikianlah bentuk, jenis, tinggi dan lebarnya, seorang makhluk sama dengan makhluk yang mengeluarkannya; tubuh seorang manusia dan makhluk-makhluk lain, yang sekarang dimanisfetasikan,tersembunyi dan tidak kelihatan di dalam mani yang datang daripada ibubapanya; mani itu sendiri, yang berada di dalam pinggang ibubapanya, melalui tahap manifestasi, yang boleh dirasa. Oleh itu kita dapat mengetahui dengan pasti bahawa getik yang nyata dan dapat dirasai, dan tidak diragukan lagi bahawa ia akan kembali daripada keadaan boleh dilihat dan boleh dirasai kepada menok yang sama yang ghaib dan tidak dapat dirasai."

Dapatlah dilihat di sini bahawa jirim dunia merupakan aspek roh yang paling matang dan sempurna...
Taraf alam duniawi (getik) lebih tinggi berbanding syurga (menok). Hal ini demikian kerana, hanya di duniawi yang dinyatakan, perjuangan dalam menentang kuasa Kejahatan dapat dilaksanakan dan dimenangi... Oleh demikian, perjuangan yang penting adalah memecahkan bentuk tubuh Syaitan supaya tidak mampu dijelmakan... Kerana tanpa tubuh, syaitan kurang sempurna dan tidak merbahaya... Maka dengan itu, jirim (matter) itu sangat berguna di dalam perjuangan untuk menentang kejahatan... Oleh kerana kejahatan juga menggunakan konsep yang sama seperti Getik dan Menok...

*************
SUMBER :

1) Pemikiran Iran Pra-Islam, Sejarah Islam Dari Segi Falsafah, (Terjemahan : Dewan Bahasa Dan Pustaka)